Att vara ridskolehäst

Att arbeta som lektionshäst är ett krävande jobb där psyket spelar störst roll av allt.
Därför är vi nogranna på Ludvika Ridklubb att erbjuda en hög levnadskvalite för hästarna i form av fasta dagsrutiner, mycket utevistelse i stora hagar, lagomt med vila och framförallt mycket kärlek och omtanke.

För att en häst ska passa i lektionsverksamhet är det inte bara psyket som spelar roll.
Den ska vara snäll, lagom stor, lagom ålder, kunnig, trygg, lagom pigg, fungera med andra hästar, viktbärande, lättfödd, röra sig mjukt, hoppa trevligt,  vara lättriden, exteriört korrekt m.m.

Att hitta hästar och ponnysar som uppfyller dessa krav är inte alltid så lätt som ni säkert förstår.
Dessutom tar det ca 1 år inann hästen verkligen hunnit acklimatisera sig och blivit ordentligt inskolad i verksamheten.
Först då kan man egentligen se om hästen klarar uppdraget eller inte.

Om det märks att någon av våra ridkolehästar inte fungerar i verksamheten eller inte trivs med sitt arbete är vi otroligt mån om att hitta ett nytt hem åt hästen där den trivs och får göra det som passar.
Även fast hästarna inte själva kan prata och berätta hur dom trivs så märks det i deras beteende.

Ibland tar det lång tid att hitta ett nytt hem åt den häst som ska säljas, men vissa gånger kan det gå väldigt fort.
Så fort att vi inte hinner meddela alla medlemmar, som vi ju annars önskar att vi ska hinna med.
Det kan dyka upp lösningar som vi inte haft med i beräkningarna.
Det är ridskolechefen, i samråd med övrig personal, som fattar beslut om vilka hästar som ska säljas.

Det är såklart tråkigt den dagen man måste skiljas från någon häst.
Man fäster sig ju oerhört mycket vid allihop.
Vi i personalen, som jobbar med hästarna dagligen, tröstar oss med att de ju får det bra!
Vi skulle ju inte sälja någon om de inte kan få det bättre än hos oss.
Förhoppningsvis hamnar de hos någon av våra medlemmar, så att vi lätt kan följa deras nya liv, och om inte, så kan man hålla kontakten ändå.

Har du frågor och funderingar kring hästarna, är du välkommen att ringa eller maila oss på ridskolan.