Vill du samarbeta med Ludvika Ridklubb?
Kontakta: ridskolechef@ludvikaridklubb.se

Det finns många sätt att stödja och samarbeta med ridklubben.

Ridsporten skapar fritid och tävling för en halv miljon svenskar och omkring en miljon människor är intresserade av sporten. Det är en av de tio största idrotterna i Sverige och bara fotboll har fler aktiviteter för barn och ungdomar.

Ridning är en breddidrott som börjar på ridskolan, men som når ända upp till olympiska medaljer.

På hästryggen tävlar tjejer och killar på lika villkor i en sport där det finns ansvarsfulla förebilder, medan sporten är fri från huliganer.

På Ludvika Ridklubb (LuRK) erbjuds en kvalitetssäkrad lektions-verksamhet samt ett omfattande utbud av extraaktiviteter. Vi har aktiviteter på alla nivåer och för alla åldrar. Vår verksamhet syns och gör skillnad

Ryttarna förbereds på tävling vid klubbtävlingar flera gånger varje termin på olika nivåer och några gånger per år arrangeras även externa tävlingar på klubben. Tävlingar av hög kvalitet som dessutom är gratis för åskådare. Det finns många gyllene tillfällen för företag att synas tillsammans med ridsporten.

LuRK har även flera privatryttare som representerar klubben på tävlingsbanor runt om i landet.

Ridsport engagerar över alla gränser. I ridklubben förenas och engageras människor med olika bakgrund.

Ridsport är mångfald. Ridskolan öppnar dörrarna till en meningsfull fritid där kulturella, religiösa och språkliga klyftor överbryggas. Där skapas samhörighet och samarbetet kring hästen skyndar på språkutveckling för invandrade barn och ungdomar.

För personer med funktionsnedsättning är ridning en helande kraft och ofta den enda möjliga fritidssysselsättningen.

LuRK erbjuder allt från rehab-grupper tillsammans med Landstinget till habilitering till häst. För närvarande finns två grupper/vecka samt enskild undervisning.

Stallet är fritidsgården som är öppen sju dagar i veckan och där engageras även de som inte rider. På LuRK finns ungdomsledare och värdinnor som stöttar barn och ungdomar i stallet.

Med hjälp av lekar och kurser i t ex häst- och stallvett tränas barnen tidigt i att ta ansvar och fatta beslut. Aktiv och fostrande fritid på samma gång.

Med många aktiva följer ofta minst en förälder/kompis och uppskattningsvis kommer över 400 personer till ridskolan varje vecka.

Ridsporten erbjuder äkta hästkrafter. Mötet med hästen är äkta i en tid av elektroniska mötespunkter och sociala medier. Den fantastiska drivkraft som uppstår i samspelet med 600 kg häst är det som skiljer vår sport från andra idrotter.

LuRK sysselsätter varje vecka runt 200 barn och ungdomar, som får en naturlig kontakt med djur – en bristvara i vårt samhälle.

På möjligheternas stallbacke fostras framtidens driftiga ledare tack vare kraften från hästen. En handlingskraft som ridsporten tar tillvara och vidareutvecklar genom att varje år utbilda unga ledare.

På ridskolan finns ett utbildningssystem som gör det möjligt att utvecklas hela vägen från ridelev till värdinna och ungdomsledare. Eller så långt man vill. Stegen i ledartrappan är väl definierade och den interna utbildningen kompletteras med ridsportförbundets olika ungdomsledarutbildningar.

I LuRK engageras de unga tidigt i Ungdomssektionen, det första steget in i föreningslivet .

Där får de lära sig att arrangera mindre klubbtävlingar och trivsel- och lekkvällar för de yngre i klubben. Något som också ökar gemenskapen över åldersgränserna.