Lektionsverksamhet

Ludvika Ridklubbs ridskola erbjuder verksamhet för barn och ungdomar oavsett utbildningsnivå.
Vi kan även erbjuda elever med funktionsvariation att rida i speciella grupper.
Våra 45-minutersgrupper passar de rena nybörjarna och de yngsta eleverna medan de ryttare som vill ha lite mer utmaning i sin ridning återfinns i våra 60 min grupper.
Dessutom har vi träningsgrupper/specialgrupper som inriktar sig på hoppning.

Så fungerar lektionerna

Vi arbetar efter systemet 2 gånger dressyr, 1 gång markarbete och 1 gång hoppning.
Under en vecka per termin har vi en aktivitetsvecka då har man inga lektioner utan man har möjlighet
att gå på olika kurser/aktiviteter, så många man vill.
Aktivitetsveckan ingår i lektionsavgiften och hålls alltid v.9 och v.44.

Lektionstid

Lektionstiden startar från och med att eleverna kommer in i ridhuset/ manegen.
Den pågår fram till att eleverna ställer upp på medellinjen och sitter av.
Det innebär att upp- och avsittning ingår i lektionstiden.
Likaså ingår korrigering av stiglädrens längd, åtdragning av sadelgjorden och eventuell avtagning av elevernas jackor.
Dessa aktiviteter tar olika lång tid beroende på ryttarnas vana och rutin och huruvida det finns vuxna som hjälper de mindre barnen.
Alla elever ska lära sig att ändra stigbyglarna allt eftersom de får träna, detta ingår också.

Försenade lektioner

Det händer ibland att lektionen startar senare än planerat. Detta kan bero på flera olika saker. Den vanligaste orsaken är att en elev har ramlat av under lektionen vilket innebär en försening av nästkommande lektion. Detta i sin tur innebär att samtliga lektionsstarter flyttas framåt under kvällen. Hör med din stallvärd! Vi hoppas att Ni har förståelse för detta.

För kom ihåg
Alla i ridhuset är levande varelser - såväl elever, hästar, instruktörer som publik!

Om du inte kan komma

Om du ska rida, men får förhinder, så vill vi att du avbokar dig så snabbt som möjligt, till info@ludvikaridklubb.se

Det är för att vi, vid behov, ska kunna se över och eventuellt ändra hästutdelningen, så att inte någon häst blir ståendes och andra får gå flera lektioner.

Privatlektioner

Vill man rida privatlektion så mailar man info@ludvikaridklubb.se

På LuRK har ni som rider i en grupp möjlighet att bestämma om ni vill rida med färre antal elever mot en extra kostnad.

Vi har t ex hoppspecial, där man är färre i gruppen och är inriktade mot hoppning eller markarbete/hoppning.