Säkerhetspolicy

Säkerhetspolicy:

I ridskolan ska svårighetsgraden öka i den takt som varje individuell elev utvecklas.
Ingen elev ska uppmanas eller uppmuntras att rida på sådant sätt som han eller hon inte är mogen för.

Varje ridlärare och ledare ska ha utbildning, eller erfarenhet, av den verksamhet som han eller hon leder.
Äldre och erfarna ryttare ska föregå med gott exempel.

I stallet och vid all hantering av hästar ska det råda lugn och ordning.
Vid skötsel, sadling och dylikt ska hästen vara uppbunden på säkert sätt eller hållas av någon.
Hästen ska ledas med grimma och grimskaft om den inte är tränsad.
Vid ridning eller ledning av hästar i grupp ska hållas erforderlig lucka och avstånd.

Hästens utrustning ska vara anpassad till respektive häst och inte vara så sliten att det finns risk för brott.

• Vid uteridning i grupp anordnad av klubben ska det medföras mobiltelefon.
  • Barnvagnar i stallet är inte tillåtet eftersom skaderisken är stor om en häst kommer lös i stallet. Parkera barnvagn utanför kiosken.
  • Hundar ska alltid hållas kopplade på hela anläggningen, i stallen, i ridhus och vid ridbana och vid all ridning utanför anläggningen i ridklubbens regi.
  • Privatryttare som bokar ridhus/ ridbana ansvarar för att säkerhetspolicy följs vid ridning och att medföljande barn hålls under god uppsikt, så att inte farliga situationer uppstår.
  • För att undvika olyckor, prata INTE i mobiltelefon medan du rider eller när du leder häst- med eller utan ryttare på ryggen.
  • Ryttare under 15 år får inte hoppa/ träna på hinder ensamma, utan måste ha någon ansvarig över 18 år med sig.
    För övriga gäller att man får, men inte bör hoppa helt ensam, utan helst ha någon med sig.
  • På läktaren visar man hänsyn till pågående verksamhet och pratar lågmält, går sakta och undviker ljud och situationer som kan skrämma hästarna. Ha helst mobilen i tyst läge. Inget spring på läktaren får förekomma!
    Prata ej med barnen från läktaren utan låt instruktören sköta ridlektionerna.

Ridkläder:

Vid all uppsutten verksamhet och löshoppning/longering/tömkörning ska godkänd ridhjälm bäras.

Upprepad förseelse mot detta medför uteslutning ur klubben. Hjälm rekommenderas även bli buren vid övrig hantering av hästar.
Likaså rekommenderas att säkerhetsväst bärs vid såväl ridning som övrig hantering av hästar.

Ridstövel eller ridsko med klack ska alltid användas.
Används ridsko bör man också använda shortchaps för bästa inverkan och förutsättning vid ridning.

Rid gärna i långärmat även när det är varmt – det skyddar bättre mot skrapsår vid ev avtrillning, men minst t-shirt med ärm som täcker axelpartiet.

Handskar bör användas. Långt hår bör vara uppsatt. Stora smycken är inte tillåtna.

Vid övriga frågor angående ridkläder – tala gärna med personalen.