Parkerings- och trafikpolicy

Vid ridskolans anläggning- följ anvisningar och parkera på märkta platser eller längs staketet ut mot vägen.

Kör försiktigt när du kör bil utanför stallet, tänk på att barn och hästar plötsligt kan dyka upp.

Biltrafik är inte tillåten bakom stallet eller ridhuset om inte speciella skäl föreligger.

Endast bilar tillhörande personal och besökande med transporter är tillåtna att parkera längs med ridhuset, längan med Bennystallet och de övriga stallen där. I övrigt parkerar man längs staketet mot vägen, nedanför rampen och på planen vid sjukhagarna.

Personbilar ska i första hand ställas längs staketet ut mot vägen, eller vid parkeringen nedanför rampen upp mot skullen.
I andra hand vid rökrutan/gropen, (om inga hästar går i gropen-hagen).

Besökande som kommer till träningar med transporter ska i första hand parkera på planen vid sjukhagarna.
Om det är fullt där ska man i andra hand parkera längs ridhusväggen mittemot Bennystallet och vid "rökrutan"/gropen,men kolla först om det går hästar i gropen-hagen.

När det är träningar på helgerna och det förväntas komma transporter som behöver parkeringsplats så bör personbilar så långt möjligt parkeras längs staketet mot vägen för att det ska fungera så smidigt som möjligt för alla.
Detta gäller alla bilar på anläggningen under träningar/aktivitet där många transporter behöver parkeringsplats.

I alla lägen gäller att man ställer sig så att man inte blockerar ingång till stall eller hage, eller väg till hage.
Man ska utan problem kunna leda en häst förbi, utan risk för skador på häst, bil, transport.

Trafikpolicy

Inledning
Ludvika Ridklubbs styrelse har 2008-10-07 antagit följande policy & handlingsplan för att säkra transporter till och från stallet samt gemensamma transporter i föreningens regi.

Policy
Vårt ställningstagande är i linje med Riksidrottsförbundets policy för trafiksäkra och miljöanpassade transporter inom idrotten. Ingen ska dö eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor. (Nollvisionen)

Inom föreningen ska vi verka för

• Att alla gemensamma tranporter sker med erfarna förare och trafiksäkra transportmedel, följa gällande trafikbestämmelser t ex rätt hastighet, köra ekonomiskt, använda bälten och total trafiknykterhet/drogfrihet inkl medicinfrihet gällande mediciner som kan påverka förmågan att köra bil.
  • Att vi ökar medvetenheten för de som har det särskilda ansvaret för att skjutsa till och från stallet samt tävlingar i privata bilar. Att man färdas så långt som möjligt med bilar som har så liten miljöpåverkan som möjligt och så hög säkerhet som möjligt samt att man följer ovanstående punkt som gäller för gemensamma transporter
  • Överlasta inte – Lasta rätt!
  • En bättre miljö och personlig hälsa i form av samåkning, cykling eller promenad till och från ridskolan
  • Att alla som cyklar till och från idrottsverksamheten bör ha cykelhjälm, alla under 15 år ska enligt lagstiftning sedan 2005 bära cykelhjälm
    Man ska också ha en, för årstiden, rätt utrustad cykel med lyse, reflexer och bra däck. Även föraren bör vara utrustad med reflexer och använda sig av cykelbana där den finnes
  • Att alla som går till och från ridskolan bör använda i största möjliga mån de utsedda gångvägar som finns och använda reflex då det är påkallat p g a årstiden.
  • Att all ridning i skymning och mörker sker med bra reflexer på både ryttare och häst